Roeping is niet een heel alledaags woord. Het gaat om iets bijzonders. Zo komt het naar voren in verhalen die in de bijbel volop zijn te vinden. Mensen worden geroepen om iets te gaan doen of te zeggen of ergens heen te gaan.

In veel verhalen gaat het niet zonder slag of stoot en komen er tegenwerpingen. Kan ik dit wel? Ben ik wel geschikt? Is het niet beter een ander te sturen? Dit kun je lezen in onder andere de verhalen van Mozes, Gideon, Jona en Jeremia. Ze worstelen ermee. Enerzijds voelen ze dat ze hun roeping moeten volgen, zeker als het een goddelijke stem is die roept. Daar kun je niet zomaar onderuit. Anderzijds voelen ze er weinig voor om het inderdaad te doen. Jona is het beroemde voorbeeld van iemand die een roeping negeert en de andere kant op gaat.

Er zijn ook andere verhalen. Abraham wordt geroepen om zijn familie te verlaten en op reis te gaan naar een ander land. Er wordt niets verteld over tegenwerpingen, hij gaat gewoon. Een ander voorbeeld is de roeping van leerlingen door Jezus. Simon en Andreas, Jacobus en Johannes, ze laten gemakkelijk hun vissersboot achter en gaan met Jezus mee.

Hoe kun je weten wat je roeping is? Maakt het uit door wie je geroepen wordt? En maakt het uit of de taak bij je past of niet? Je kunt denken aan iets groots, zoals een opleiding, een baan of een taak die grote invloed heeft op je leven. Het kan ook iets kleins zijn: een klusje dat gedaan moet worden. Je kunt je geroepen voelen: iemand moet het doen.lk kan soms met enige jaloezie kijken naar anderen die er niet mee worstelen en er schijnbaar nooit over nadenken. Ze doen hun hele leven al wat bij ze past, waarvoor ze bij wijze van spreken in de wieg zijn gelegd. Dan lijkt het niet zo moeilijk om je roeping te volgen. Bij mij is dat wat minder duidelijk. lk kan van alles, ik ben niet voor één gat te vangen, maar wat is echt passend? Doe ik iets omdat ik er voor word gevraagd? En als er van meer kanten een beroep op me wordt gedaan, aan welke stem geef ik gehoor?

Roeping is geen gemakkelijk woord. lk geloof dat je zelf moet nadenken en je niet zomaar moet laten sturen. lk wik en ik weeg en hoop het goede te doen, vooral voor mensen met wie ik me verbonden voel. En wie weet blijkt achteraf dat ik zo mijn roeping heb gevolgd.

Jasper van der Horst